یکی از عوامل مهمی که در مدرسه می تواند به مشکلات تحصیلی، خانوادگی، عاطفی ،اجتماعی و . دانش آموز کمک کند وجود مشاور است؛ با این حال بسیاری از مدارس کشور یا مشاور ندارند و اگر هم دارند یا آن مشاور به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان، یا فرصت رسیدگی مطلوب به وضعیت هریک را ندارد و یا از علم کافی برای کمک به بهبود وضعیت تحصیلی و روحی دانش آموزان برخوردار نیست.
سیناتهرانی مشاور شناخته شده تحصیلی به رجانیوز گفت : مشاورین مدرسه نقش مهمی در تجارب تحصیلی و آموزشی دانش آموزان ایفا می کنند. برخی از مسئولیت های مشاوران، کمک به دانش آموزان در خصوص آموزش مهارت های مطالعه، تقویت تحصیلی، مشاوره شخصی و راهنمای شغلی است. مشاوران مدرسه می بایست با معلمان، مدیران و والدین به منظور کمک به موفقیت دانش آموزان تعامل سازنده برقرار نمایند. آن ها جزء مهمی از تیم آموزشی یک مدرسه می باشند که می توانند منجر به کسب دستاوردهای تحصیلی و شادی تک تک بچه ها بشوند.
از نگاه سیناتهرانی ، متأسفانه برخی از مدارسی که دارای مشاور تحصیلی هستند، اهمیت چندانی برای نقش مشاور در پیشبرد اهداف مدرسه قائل نیستند. در اغلب این مدارس، معلمین ، نقش اصلی را ایفا می کنند، عقل سلیم و علم مدیریت آموزشی حکم می کند که کادر آموزشی مدرسه می بایست در چارچوب برنامه ها و اهداف مشاورتحصیلی آن مدرسه حرکت کند، نه اینکه هرکس کاری که به نظر خودش درست است را انجام دهد. از طرفی در برخی از مدارس نیز اوضاع کاملاً برعکس است و قدرت در دست مشاورینی است که چون از دانش و تبحّر لازم در زمینه مدیریت آموزشی برخوردار نیستند، با روشهای نادرست شان، دانش آموزان مدرسه را از خود فراری می دهند.
سیناتهرانی در ادامه به ویژگی های یک مشاور تحصیلی تأثیرگذار و موفق اشاره کرد :
ایجاد روابط سازنده:
این مشاور تحصیلی که از او به عنوان علمی ترین مشاور تحصیلی کشور نیز یاد می شود، به رجانیوز گفت: مشاوران تحصیلی می بایست با تکیه بر توانایی و تخصص شان، روابطی مستحکم با کادر اداری، آموزشی ، دانش آموزان و والدین آنها ایجاد کنند، روابطی که باعث ایجاد حس اعتماد و نزدیکی میان آنها شود. تا هم دبیران و دانش آموزان، مشاور را محرم اسرار خود دانسته و مشکلاتشان را براحتی با وی در میان بگذارند و هم معلمانی که با دانش آموزان مشکل ساز مواجه هستند، بتوانند به روی کمک مشاور مدرسه حساب ویژه ای باز کنند. در واقع مشاوران مدرسه، رابطی بین دانش آموزان و منابع اجتماعی که موجب بهبود موفقیت می شود، می باشند.
موفقیت تحصیلی و شغلی
سیناتهرانی در تشریح ویژگی دوم یک مشاور تحصیلی یا کنکوری موفق به رجانیوز گفت: یک مشاور حرفه ای مدرسه می بایست قادر باشد تا اعتماد به نفس دانش آموزانی را که به توانایی های خود شک دارند، تقویت کرده و به ایشان قدرت هدف گذاری بدهد. او می بایست در صدد تاثیر گذاری مثبت بر انگیزش دانش آموزان برای دستیابی به اهداف والای تحصیلی شان باشند و در عین حال دانش آموزان را در ایجاد اهداف و برنامه و نیز کشف گزینه های شغلی که متناسب با توانمندی و مهارت های آن ها باشد کمک کند.
خدمات اجتماعی
از دیدگاه سیناتهرانی مشاور، مسائل مربوط به خود شناسی، مشکلات خانوادگی و فشار هم سالان بر توانایی دانش آموز برای موفقیت در مدرسه اثرگذار است، لذا مشاوران مدرسه با حل مسائل فوق نقش مهمی در کمک به دانش آموزان ایفا می کنند. وقتی که دانش آموزان غمگین هستند، آن ها نیاز به پشتیبانی بیشتر برای حل مسئله خود و حفظ تمرکز در کلاس دارند. مشاوران به دانش آموزان مهارت های زندگی را می آموزند تا آن ها را در حل مسائل خارج از کلاس توانمندتر سازند. ایجاد عزت نفس و فراهم کردن منابع برای توسعه و رشد فردی، اساس کار یک مشاور مدرسه محسوب می شود. معلمان زمانی برای رسیدگی به مسائل فردی دانش آموزان ندارند، از این روی، این وظیفه مشاور مدرسه است که این نیاز را مرتفع سازد.
آموزش خانواده
این عضو ارشد سایت درس زندگی دات کام معتقد است، کارهای مشارکتی یا همکاری بین کارکنان مدرسه و والدین موجب حداکثر شدن موفقیت تحصیلی دانش آموزان می شوند. مشاوران مدرسه، نقطه آغاز طبیعی برای این تعامل هستند. آن ها به طور فعالانه والدین را در جریان امور مدرسه قرار داده، با والدین مطلقه همکاری کرده و به خانواده هایی که با مشکلات زیادی روبرو هستند کمک می کنند.
درباره این سایت